Salomon Speedcross noszą miano kultowych butów do biegów terenowych. Można je też spotkać na trasach biegów z przeszkodami. Przetestowaliśmy i sprawdziliśmy, czym różni się model 4 od tego oznaczonego numerem 5. I który jest naszym zdaniem lepszy.
Już na pierwszy rzut oka widać, że zmiany w Salomonach Speedcrossach 5 względem modelu 4 są dużo większe niż kosmetyczne. But jest po prostu większy, bardziej masywny. To efekt poszerzenia cholewki, zdecydowanie wyższego zapiętka oraz masywnej podeszwy zachodzącej na piętę. To wszystko sprawia wrażenie, że “piątka” jest cięższa od swojej poprzedniczki. I faktycznie jest. Katalogowo o 20 gram, co podnosi wagę buta do 330 gram.
W nowszym modelu producent zrezygnował z przeszyć wokół otoku noska i pięty, stawiając na zgrzewanie. Trzeba przyznać, że przeszycia budziły większe zaufanie co do trwałości buta. Jak to wygląda w praktyce zobaczymy, jak buty będą miały nabiegane po 200-300 km.
Zmiany widoczne są też po odwróceniu obu butów. W “czwórce” mamy 38 kołków. W nowszym modelu jest ich tylko 33, co ma jeszcze bardziej ograniczyć doklejanie się błota. Ponadto kołki są masywniejsze i inaczej umiejscowione.
Różnice między oboma modelami Salomonów jeszcze mocniej są zauważalne po wsunięciu stóp do obu butów. Speedcross 5 nie tylko jest szerszy, ale poprzez zwiększenie amortyzacji i zastosowanie nieco innej siateczki na cholewce, jest po prostu bardziej miękka. Osoby z szerszą stopą nie odczuwają już tego mocnego oplatania wokół stopy. Stopa leży komfortowo, a wyższy zapiętek i podeszwa zachodząca na piętę, dodatkowo ją stabilizują. W efekcie odnosi się wrażenie, że w ekstremalnej sytuacji raczej spadnie nam “czwórka” niż “piątka”.
Nowy model zyskuje dodatkową przewagę w trudnych warunkach pogodowych. Faktycznie mniejsza liczba kołków sprawia, że błoto nie przykleja się do podeszwy. Ponadto, zastosowanie innej siateczki na cholewce powoduje, że woda, która dostała się do buta, szybciej z niego ucieka.
Speedcross 5 vs. 4
- szersze
- bardziej miękkie
- większa amortyzacja
- lepiej trzymają się na stopie
- cięższe
- sprawiają wrażenie bardziej delikatnych
Zanim przejdziemy do podsumowania tego testu, jeszcze słowo o wszystkich zaletach obu modeli Salomonów, którymi chwali się producent:
Contagrip to podeszwa stworzona z myślą o maksymalnej przyczepności na luźnym, miękkim lub chropowatym, nierównym podłożu.
EnergyCell+ (dotyczy Speedcross 5) to wykorzystane w podeszwie środkowej połączenie materiałów o wysokim parametrze odbicia, gwarantujące wyjątkowy poziom oddawania energii oraz doskonałą amortyzację i trwałość.
Light Weight Muscle (dotyczy Speedcross 4) to lekka konstrukcja podeszwy, która wspomaga amortyzację i oddaje energię przy wybiciu.
SensiFit sprawia, że stopa jest opinana od podeszwy środkowej aż po sznurowanie, co zapewnia bezpieczne, wygodne i indywidualne dopasowanie buta.
OrthoLite to wkładka gwarantująca wyjątkową amortyzację, wygodę, przewiewność i trwałość.
Quicklace to prosty i solidny system sznurowania, umożliwiający szybkie dopasowanie za jednym pociągnięciem sznurówek.
Po tej dawce informacji od działu marketingu firmy Salomon, czas na podsumowanie.
Numeracja Salamonów rośnie tylko o 1, ale po założeniu Speedcrossów 5 można odnieść wrażenie, że to zupełnie inny but. Przede wszystkim dlatego, że but jest szerszy niż poprzedni model, cechuje się większą amortyzacją, a powrót wysokiego zapiętka znanego z modelu 3 sprawia, że zdecydowanie pewniej trzyma się on na stopie. To naprawdę są bardzo wygodne buty, które mocno wgryzają się w teren. Inną ich zaletą, w tym przypadku już obu modeli, jest system wiązania Quicklace.
Są też wady. Jest nią cena Salomonów oraz ich masywna budowa, przez co są to bardziej buty do biegania wiosną, jesienią i zimą, niż w upalne lato. Dodatkową wadą “piątek” jest ich waga.
Komentarz od autora testu:
Buty Salomon Speedcross 5 zdecydowanie wygrywają “bitwę” ze swoim starszym bratem. “Czwórki” to udane buty, ale dla mnie zbyt wąskie i nieco za sztywny. “Piątki” natomiast leżą idealnie i komfortowo w nich się biega. Oczywiście pamiętając na jakie trasy ten model Salomonów jest dedykowany.
Czytaj także: