Rynek smartwatchy i innych urządzeń wearables szybko rośnie. Dotyczy to też, a może przede wszystkich, urządzeń dla osób aktywnych sportowo. Oto 5 trendów, które powinny wskazać kierunek rozwoju takich urządzeń w 2025 roku.
Amazfit, globalna marka na rynku urządzeń wearables, wskazuje na co najmniej 5 trendów, które mogą wpływać na kierunek rozwoju inteligentnych zegarków, pierścieni i aplikacji dla osób aktywnych sportowo. Niektóre trendy są już dobrze widoczne i sygnalizowane przez zewnętrzne ośrodki zajmujące się analizą rynku wearables. Można się spodziewać, że w nowym roku zyskają tylko na znaczeniu.
1. Generatywna AI
Canalys w swoim tegorocznym raporcie przewiduje, że do końca 2025 globalny wzrost dostaw urządzeń wearables z generatywną Sztuczną Inteligencją wyniesie 20 proc. Potwierdzeniem może być portfolio sportowych zegarków Amazfit. Nie tylko nowości jak Amazfit T-Rex 3, ale też wcześniej wprowadzone modele w ramach aktualizacji otrzymują rozwiązanie Zepp Flow, które wykorzystuje w komunikacji z człowiekiem technologię Large Language Models. Brak konieczności posługiwania się konkretnymi słowami umożliwia płynniejszą i swobodniejszą interakcję, a dzięki nowym parametrom urządzenia wearables będą mogły oferować więcej spersonalizowanych usług.
Przykładem są Zepp Aura i Zepp Coach. Korzystając z obu usług można odnieść wrażenie, że użytkownik rozmawia nie z generatywną Sztuczną Inteligencją, lecz z człowiekiem z krwi i kości.
2. Sensory PPG
Prawdopodobnie najbardziej niedoceniana część, która współdecyduje o jakości urządzeń wearables. Sensory PPG (skrót od photoplethysmography, czyli fotopletyzmografii) są zbudowane z komponentów elektronicznych i optycznych. W inteligentnych zegarkach czy opaskach odpowiadają za monitorowanie parametrów zdrowotnych jak tętno, saturacja krwi czy jakość snu. Im dokładniej, tym lepiej. Ale dobrze zaprojektowany sensor PPG również procentuje lepszą wydajnością oraz dłuższym czasem pracy samego urządzenia. Z uwagi na coraz większą liczbę wprowadzanych rozwiązań zapewnienie długiego czasu pracy może być jednym z kluczowych wyzwań i oczekiwań ze strony użytkowników.
W 2024 pojawiły się pierwsze urządzenia wearables (m.in. Amazfit T-Rex 3) z sensorami najnowszej, piątej generacji.
3. Pierścienie i dane regeneracyjne
Przez długi czas urządzenia wearables były przede wszystkim wykorzystywane do monitorowanie i analizowania aktywności fizycznej. Ale wraz z rozwojem segmentu inteligentnych pierścieni, które zostały zaprojektowane z myślą o osobach aktywnych fizycznie, regularnie trenujących, zaczyna rosnąć zainteresowanie także danymi potreningowymi, regeneracyjnymi. Taką możliwość daje Amazfit Helio Ring monitorujący m.in. poziom zmęczenia fizycznego i psychicznego, jakość snu, w tym sen głęboki, tętno spoczynkowe, zmienność rytmu serca czy poziom stresu.
Global Market Insights szacował, że globalny rynek inteligentnych pierścieni w 2023 warty był 210 mln USD. W 2032 r. wartość może sięgnąć miliarda USD.
4. Zegarki uwzględniające fizjologię kobiet
Według Wild.AI nie więcej niż 8 proc. badań sportowych jest przeprowadzanych wyłącznie wśród kobiet. Przez brak alternatywy korzystają one z technologii zaprojektowanej w oparciu o doświadczenia i parametry mężczyzn. Ten stan jednak zmienia się i w nowym roku można spodziewać się kolejnych urządzeń wearables, które w trakcie rejestracji danych i generowania wskazówek treningowych będą uwzględniać fizjologię kobiet.
Obecnie taką możliwość oferuje np. smartwatch Amazfit Active. Zintegrowany z aplikacją wild.ai dostarcza wyniki i zalecenia dostosowane do potrzeb zdrowotnych kobiet.
5. Coraz więcej trybów sportowych
Mimo że współczesne zegarki mogą oferować sto i więcej trybów sportowych, użytkownik zwykle korzysta z kilku. Ale rosnąca liczba trybów sportowych w zegarkach nie wynika z chęci zaimponowania, lecz pokazuje, jakie sporty zyskują na popularności.
Dobrym przykładem jest tryb sportowy Hyrox. Wyścigi sprawnościowe Hyrox to obecnie jest jednym z najszybciej rozwijających się sportów na świecie. Amazfit wprowadził ten tryb w swoich wybranych zegarkach. Z tego samego powodu rozbudował moduł rejestrujący grę w padla. Sport ten szybko podbija serca zwłaszcza w krajach śródziemnomorskich. W Hiszpanii padla trenuje 3-5 milionów osób i jest wśród pięciu najpopularniejszych dyscyplin.
Można się spodziewać, że w przyszłym roku w zegarkach pojawią się kolejne tryby monitorujące dyscypliny, które zadebiutują na zimowej olimpiadzie we Włoszech.
(mat. pras.)
Przeczytaj także: